Inici / Exposicions / Mostres de vitrina

11 Des 2020 –
06 Jun 2021

Espai

Seu Montcada, espai annex de la recepció

La mostra «María Lionza. Una deessa en moviment» ens convida a endinsar-nos en l’univers visual de María Lionza i del seu culte. María Lionza és una divinitat originària de Veneçuela.

Les arrels històriques del seu culte remunten a l’època colonial, quan les tradicions i els sistemes de creences d’origen amerindi, europeu i afrodescendent es van barrejar i van donar lloc a expressions culturals originals. Actualment, el culte a María Lionza consisteix en un conjunt de rituals de curació, divinació i purificació durant els quals els creients entren en contacte amb la deessa i amb altres divinitats del seu panteó.

The images of the goddess and her spirits allow us to understand some of the most relevant social and cultural features of Venezuelan society. Always changing, always in motion —adopting different uses and meanings depending on each context and their relationships with other images— they invite us to think that every image is, in essence, open and unfinished, capable of being transformed, the meaning changing over and over again depending on each context and moment in history.

Imaginada de maneres molt diverses, María Lionza es descriu i es representa habitualment o bé com una jove índia que cavalca sobre un tapir o bé com una dona de pell «blanca» o «mestissa», d’origen europeu. Sovint va acompanyada de dues divinitats més: El Indio Guaicaipuro i El Negro Felipe. Totes tres divinitats formen un conjunt mític conegut com Las Tres Potencias, que simbolitza el triple origen ètnic i cultural de Veneçuela. El panteó de María Lionza reuneix, a més, un gran nombre d’esperits, agrupats en diferents cortes. Nous esperits entren constantment en el panteó del culte, al mateix temps que d’altres deixen de ser invocats.

Els últims anys, aquesta pràctica religiosa ha adquirit una gran presència a les xarxes socials i s’ha estès més enllà de les fronteres veneçolanes. Nous grups de culte han sorgit també a Catalunya. En aquest context d’expansió, el culte incorpora i resignifica divinitats, imatges i pràctiques rituals provinents d’altres religions i sistemes de creença. A Catalunya, per exemple, els altars del culte a María Lionza solen incloure les figures de sant Jordi i de la Moreneta.

Altres exposicions que et poden interessar